UCHWAŁA Nr XII/54/2007 RADY MIEJSKIEJ W SWARZĘDZU
z dnia 28 sierpnia 2007 r. w sprawie: nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami), w związku z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 ze zmianami) Rada Miejska uchwala, co następuje:§1. Nadaje się statut Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Swarzędzu, stanowiący załącznik do uchwały.
§2. Traci moc uchwała Nr XLII/316/2005 Rady Miejskiej w Swarzędzu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej
§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi
§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
Miasta i Gminy Swarzędz i Dyrektorowi Ośrodka Pomocy ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielko-Społecznej w Swarzędzu.
STATUT OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SWARZĘDZU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Swarzędzu zwany dalej „Ośrodkiem" jest samodzielną jednostką organizacyjną pomocy społecznej nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej.
- Ośrodek działa na terenie miasta i gminy Swarzędz.
- Siedzibą Ośrodka jest miasto Swarzędz.
- Organem nadzorującym działalność Ośrodka jest Burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz
§2. Podstawę prawną działania Ośrodka stanowią:
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami)
2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64 poz. 593 ze zmianami.)
3. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 ze zmianami)
4. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139 poz. 992 ze zmianami)
5. Ustawa z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. z 2005 r. Nr 86 poz. 732 ze zmianami)
6. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 ze zmianami)
7. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 1994 r. Nr 111 poz. 535 ze zmianami)
8. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71 poz. 734 ze zmianami)
9. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 99 poz. 1001 ze zmianami)
10. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485 ze zmianami)
11. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210 poz. 2135 ze zmianami)
12. inne przepisy szczególne dotyczące jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i samorządowych jednostek budżetowych
13. niniejszy statut
ROZDZIAŁ II
Cele i zakres działalności
§3. Celem działalności Ośrodka jest:
1. Kompleksowa pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać.
2. Pomoc rodzinom we właściwym wypełnianiu ich funkcji i zadań.
3. Przeciwdziałanie patologii społecznej.
§4. Ośrodek realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, które obejmują w szczególności:
1. przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
2. pracę socjalną
3. analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
4. realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
5. rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
6. współpracę i współdziałanie z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie pomocy społecznej.
§5. W ramach zadań statutowych Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej w zakresie:
1. zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym, do których należą w szczególności:
a) opracowanie i koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem problemów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
b) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
c) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
e) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
f) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
g) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
h) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
i) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne
i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia
w związku z koniecznością sprawowania bezpośred-
niej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko cho-
rym c złonkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszku-
jącymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
j) świadczenie pracy socjalnej - działalności skierowanej na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym,
k) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
l) prowadzenie i zapewnianie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
m)tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
n) dożywianie dzieci,
o) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
p) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
r) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego.
2. zadań własnych gminy, do których należą w szczególności:
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
b) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
c) kierowanie do domów pomocy społecznej i ośrodków wsparcia o zasięgu gminnym osób wymagających opieki,
d) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznania potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
e) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnianie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach,
3. zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę, do których należą w szczególności:
a) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
c) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
d) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
e) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
f) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
§6. Ośrodek realizuje także zadania wynikające z innych ustaw, mające na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin, a w szczególności:
1. przyznawanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych,
2. prowadzenie postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach zasiłków rodzinnych, dodatków do zasiłku rodzinnego, zasiłków pielęgnacyjnych i świadczeń pielęgnacyjnych,
3. prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zaliczki alimentacyjnej,
4. prowadzenie postępowań w sprawach dłużników alimentacyjnych.
ROZDZIAŁ III
Organizacja Ośrodka
§7. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor powołany przez Burmistrza Miasta i Gminy
- Dyrektor Ośrodka działa na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy, o ile jest to niezbędne do realizacji statutowych zadań.
- Dyrektor Ośrodka wykonuje swoje obowiązki przy pomocy zastępcy, głównego księgowego i kierowników (koordynatorów) komórek organizacyjnych.
§8. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz strukturę organizacyjną Ośrodka określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
§9. Dyrektor wydaje zarządzenia w sprawach dotyczących funkcjonowania Ośrodka.
§10.
1. Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu Kodeksu pracy.
2. Stosunki pracownicze w Ośrodku reguluje regulamin pracy nadawany zarządzeniem dyrektora.
§11. Wszyscy pracownicy Ośrodka mają status pracowników samorządowych i są zatrudnieni na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych.
§12. Dyrektor składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
ROZDZIAŁ IV
Gospodarka finansowa
§13.
1. Ośrodek jest prowadzony w formie jednostki organizacyjnej i finansowany z:
- budżetu Gminy Swarzędz na realizację zadań własnych
- dotacji celowych z budżetu państwa na realizację zadań
zleconych i dofinansowanie zadań własnych.
2. Ośrodek działa jako jednostka budżetowa, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
§14. Podstawę gospodarki finansowej Ośrodka stanowi plan finansowy zatwierdzony przez Burmistrza Miasta i Gminy
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§15. W zakresie realizacji zadań określonych w niniejszym Statucie Ośrodek współdziała na zasadzie partnerstwa w szczególności z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
§16. Ośrodek w Swarzędzu prowadzi dokumentację finansową, organizacyjną i archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§17. Zmiany statutu następują w trybie i na zasadach przewidzianych dla jego uchwalenia.