REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W SWARZĘDZU
- § 1
Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Swarzędzu zwanego dalej Ośrodkiem określa:
- zakres i zasady działania Ośrodka
- zasady kierowania Ośrodkiem
- strukturę organizacyjną Ośrodka
- zakres działania komórek organizacyjnych
- zasady wstępnej aprobaty i podpisywania pism
- prowadzenie działalności kontrolnej.
ROZDZIAŁ II.
ZAKRES, CELE I ZASADY DZIAŁANIA OŚRODKA
- § 2
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną, działającą z mocy ustawy, realizującą:
- zadania własne gminy z zakresu pomocy społecznej,
- zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie z zakresu pomocy społecznej,
- inne zadania z zakresu zabezpieczenia społecznego przejęte do realizacji na podstawie ustaw.
- Siedziba główna Ośrodka znajduje się w Swarzędzu przy ul. Poznańskiej 25.
- § 3
- Ośrodek realizuje uprawnienie obywateli do składania skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania i zadań realizowanych przez Ośrodek stosując zasady określone
w Kodeksie postępowania administracyjnego i przepisach wykonawczych, w granicach właściwości wynikających z tych przepisów. - Tryb przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
w Ośrodku określa Dyrektor zarządzeniem.
- § 4
- Działalność Ośrodka jest jawna.
- Ośrodek zapewnia realizację uprawnienia obywateli do dostępu do informacji publicznej związanej z działalnością Ośrodka na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach.
- § 5
- Ośrodek przy realizacji zadań gromadzi, przetwarza i przechowuje dane osobowe osób
i rodzin w granicach określonych przepisami prawa. - Ośrodek zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych stosując określone przepisami prawa środki techniczne i organizacyjne.
- Ośrodek zapewnia ochronę informacji uzyskanych przez pracowników w toku wykonywania czynności służbowych w zakresie uregulowanym przepisami prawa.
- § 6
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Gospodarując środkami publicznymi Ośrodek zapewnia ich wydatkowanie w sposób celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie najlepszych efektów.
- § 7
W celu oceny celowości, efektywności, racjonalności i legalności działań związanych
z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem
w Ośrodku funkcjonuje system kontroli zarządczej.
ROZDZIAŁ III.
ZASADY KIEROWANIA OŚRODKIEM
- § 8
- Ośrodkiem kieruje Dyrektor, powoływany i odwoływany przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz.
- Do zadań Dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
- zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych niezbędnych do funkcjonowania i realizacji zadań powierzonych Ośrodkowi,
- ustalanie strategii realizacji zadań powierzonych Ośrodkowi oraz sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy,
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- koordynowanie działalności komórek organizacyjnych Ośrodka,
- wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka,
- reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich,
- dokonywanie czynności prawnych na mocy pełnomocnictw udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz,
- załatwianie indywidualnych spraw z zakresu pomocy społecznej, na podstawie imiennych upoważnień otrzymanych od Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz,
- załatwianie innych indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej nie należących do zadań z zakresu pomocy społecznej, na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz,
- realizowanie zadań kierownika Ośrodka wynikających z ustawy o pomocy społecznej, innych obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej w Swarzędzu, zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz,
- sprawowanie nadzoru nad prowadzoną w Ośrodku gospodarką finansową;
- organizowanie i sprawowanie nadzoru nad przeprowadzaniem inwentaryzacji w Ośrodku,
- gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzór nad realizacją wniosków pokontrolnych,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników oraz kontrola wykonywania zaleceń z nich wynikających,
- składanie Radzie Miejskiej corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb z zakresu pomocy społecznej.
- § 9
- Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy:
- Zastępcy Dyrektora,
- Głównego Księgowego,
- Kierowników oraz koordynatorów Sekcji.
- Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad:
- Sekcją Pomocy Środowiskowej,
- Sekcją Świadczeń i Analiz,
- Sekcją Świadczeń Wychowawczych,
- Sekcją Aktywizacji i Wspierania Rodziny,
- Sekcją Profilaktyki Uzależnień i Animacji Społecznej,
- Samodzielnym stanowiskiem ds. bezpieczeństwa i higieny pracy.
- W czasie nieobecności Dyrektora jego zadania i kompetencje w zakresie określonym
w statucie Ośrodka przejmuje Zastępca Dyrektora, zgodnie z udzielonymi pełnomocnictwami.
- § 10
- Zastępca Dyrektora sprawuje bezpośredni nadzór nad:
- Sekcją Organizacyjną,
- Sekcją Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego,
- Zespołem ds. Usług w składzie:
- Sekcja Usług Opiekuńczych,
- Dzienny Dom „Senior – WIGOR”,
- Dzienny Dom Pomocy,
- Centrum Aktywności Seniora,
- Kluby Młodych Duchem.
- Zastępca Dyrektora podlega Dyrektorowi Ośrodka.
- Zastępca Dyrektora ponosi odpowiedzialność służbową przed Dyrektorem za prawidłowe i terminowe wykonywanie powierzonych zadań jak również nadzorowanych przez niego komórek organizacyjnych oraz za podejmowane decyzje.
- § 11
- Do zadań Zastępcy Dyrektora należy :
- nadzór nad działalnością podległych komórek organizacyjnych,
- nadzorowanie realizacji zadań powierzonych podległym komórkom organizacyjnym,
- zatwierdzanie projektów programów i planów pracy podległych komórek organizacyjnych,
- inicjowanie i wdrażanie zmian organizacyjnych w podległych komórkach organizacyjnych,
- ocena stopnia i prawidłowości realizacji zadań przez podległe komórki organizacyjne,
- rozpatrywanie skarg i wniosków odnoszących się do działań realizowanych przez podległe komórki organizacyjne,
- reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich,
- dokonywanie czynności prawnych na mocy pełnomocnictw udzielonych przez Dyrektora Ośrodka,
- załatwienie indywidualnych spraw z zakresu pomocy społecznej, na podstawie imiennych upoważnień otrzymanych od Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz,
- załatwianie innych indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, nie należących do zadań z zakresu pomocy społecznej, na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz lub Dyrektora Ośrodka;
- dokonywanie okresowych ocen pracowników oraz kontrola wykonywania zaleceń
z nich wynikających, - ocena pracy i składanie wniosków do dyrektora o przeszeregowanie, nagradzanie albo karanie podległych pracowników oraz opiniowanie w/w wniosków składanych przez kierowników podległych komórek organizacyjnych.
§ 12
- Główny Księgowy sprawuje nadzór i prowadzi gospodarkę finansową oraz księgowość Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i jest za nią odpowiedzialny.
- Do zadań Głównego Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi,
- organizowanie przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i należytą ochronę mienia,
- sporządzanie analiz z wykonania budżetu,
- zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- dokonywanie kontroli wewnętrznej,
- nadzór nad zabezpieczeniem mienia i egzekwowanie należności z tytułu niedoborów i szkód,
- kierowanie pracą podległych pracowników, prowadzenie instruktażu i szkolenie oraz aktualizowanie ich zakresów czynności,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników oraz kontrola wykonania zaleceń z nich wynikających,
- składanie wniosków do dyrektora o przeszeregowanie, nagradzanie albo karanie podległych pracowników.
- W celu realizacji swych zadań Główny Księgowy:
- określa zasady, według których mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne Ośrodka prace niezbędne dla zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz księgowości, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej - przez przygotowanie projektów zarządzeń i instrukcji,
- żąda od komórek organizacyjnych Ośrodka niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień.
- Główny Księgowy podlega Dyrektorowi Ośrodka.
§ 13
- Komórkami organizacyjnymi kierują kierownicy i koordynatorzy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności za realizację zadań.
- Kierownicy dokonują czynności prawnych na podstawie imiennych pełnomocnictw udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz lub Dyrektora Ośrodka oraz prowadzą postępowania i wydają decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz lub Dyrektora Ośrodka.
- Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy kierowanie, organizowanie
i sprawowanie bieżącej kontroli nad realizacją zadań, a w szczególności: - w zakresie planowania, organizacji i jakości pracy:
- przygotowywanie materiałów źródłowych do projektu budżetu, w części dotyczącej zadań realizowanych w kierowanych komórkach organizacyjnych,
- przygotowywanie materiałów źródłowych do planów finansowych w zakresie dotyczącym zadań realizowanych w kierowanych komórkach organizacyjnych,
- przygotowywanie i opracowywanie propozycji do wieloletniej prognozy finansowej w tym, w zakresie programów, projektów, wydatków majątkowych, zadań realizowanych przy udziale środków zagranicznych, dotyczących zadań realizowanych lub planowanych do realizacji w kierowanych komórkach organizacyjnych,
- przygotowywanie materiałów źródłowych do oceny zasobu oraz szacowanie potrzeb w zakresie dotyczącym zadań realizowanych w kierowanych komórkach organizacyjnych,
- odpowiedzialność za monitorowanie potrzeb, stopnia zaangażowania i wykonania środków z planu w części dotyczącej zadań realizowanych w kierowanej komórce organizacyjnej,
- wnioskowanie o dostosowanie wysokości środków w planie, w części dotyczącej zadań realizowanych w kierowanej komórce organizacyjnej, do poziomu zapewniającego realizację powierzonych zadań,
- planowanie i przygotowanie działań promocyjnych w części dotyczącej zadań realizowanych przez kierowane komórki organizacyjne,
- zapewnienie realizacji zadań przez podległe komórki organizacyjne
- dokonywanie stałej oceny ryzyka i podejmowanie działań doskonalących, zapobiegających lub ograniczających skutki występujących zagrożeń,
- planowanie i organizacja pracy podległych komórek organizacyjnych, w tym opracowywanie planów pracy i określanie priorytetów podczas realizacji poszczególnych zadań,
- ustalanie zadań i dokonywanie ich podziału między stanowiska pracy, w sposób gwarantujący równomierne ich obciążenie i właściwe wykorzystanie,
- sprawowanie bieżącej kontroli postępu prac powierzonych do realizacji komórkom organizacyjnym i stanowiskom pracy,
- zapewnienie pełnego i szybkiego przypływu informacji wewnątrz podległych komórek organizacyjnych,
- stosowanie dostępnych środków służących motywowaniu pracowników i ich utożsamianiu się z celami i zadaniami Ośrodka,
- wdrażanie nowoczesnych metod organizacji pracy, podnoszących efektywność pracy w podległych komórkach,
- aktualizowanie informacji odnoszących się do procedur realizowanych w podległych komórkach organizacyjnych opublikowanych na stronie internetowej Ośrodka oraz w Biuletynie Informacji Publicznej;
- w zakresie realizacji zadań merytorycznych:
- zapewnienie realizacji zadań wynikających z przepisów prawa będących podstawą działania Ośrodka,
- zapewnienie właściwej realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej w Swarzędzu, zarządzeń i poleceń Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz,
- przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz projektów uchwał Rady Miejskiej w Swarzędzu w zakresie realizowanych zadań,
- zatwierdzanie dokumentów księgowych zgodnie z Instrukcją obiegu dokumentów;
- w zakresie orzecznictwa i obsługi interesantów:
- zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowań w indywidualnych sprawach należących do zakresu zadań podległych komórek organizacyjnych,
- ustalenie i stosowanie w komórkach jednoznacznych procedur załatwiania spraw, eliminujących dowolność i subiektywizm przy podejmowaniu rozstrzygnięć,
- zapewnienie jednolitej i wyczerpującej informacji o sposobie i terminach załatwiania spraw,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających dotyczących skarg i wniosków odnoszących się do podległych komórek organizacyjnych;
- w zakresie spraw pracowniczych:
- składanie wniosków do Dyrektora o przeszeregowanie, nagradzanie albo karanie podległych pracowników oraz opiniowanie wniosków składanych w w/w sprawach przez podległych pracowników,
- dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników oraz kontrola realizacji zaleceń z tych ocen wynikających,
- wnioskowanie o szkolenia pracowników i ich rozwoju zawodowego, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ocen pracowniczych,
- zapewnienie przestrzegania postanowień Regulaminu Pracy Ośrodka, a w szczególności przepisów o dyscyplinie pracy i warunkach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej;
- w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych:
- zapewnienie należytego gospodarowania powierzonym mieniem przez pracowników podległych komórek;
- w zakresie analiz i sprawozdawczości:
- opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań merytorycznych przez podległe komórki organizacyjne,
- opracowywanie sprawozdań z wykonania budżetu, w części dotyczącej podległych komórek organizacyjnych,
- opracowywanie innych sprawozdań i analiz wynikających z obowiązujących przepisów prawa
- dokonywanie kwartalnego monitoringu oceny ryzyka oraz realizacji zaplanowanych działań doskonalących, zapobiegających lub ograniczających skutki występujących zagrożeń w zakresie przypisanych kompetencji,
- przygotowywanie danych źródłowych w zakresie merytoryczno – finansowej realizacji zadań w kierowanych komórkach organizacyjnych do zbiorczych analiz, informacji i sprawozdań;
- w zakresie przetwarzania danych osobowych
- współpraca z inspektorem ochrony danych osobowych w zakresie wykonywanych przez niego zadań.
- W czasie nieobecności kierownika lub koordynatora jego obowiązki pełni zastępca – wyznaczony przez niego pracownik komórki organizacyjnej.
- § 14
- Komórki organizacyjne składają się z jedno – lub wieloosobowych stanowisk pracy.
- Szczegółowy zakres czynności, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników na określonym stanowisku pracy określa kierownik komórki organizacyjnej i zatwierdza Dyrektor.
- Przyjęcie powierzonego zakresu czynności, pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
- Zakres czynności włącza się do akt osobowych pracownika.
- § 15
- Do realizacji zadań mogą być powoływane doraźne bądź stałe zespoły zadaniowe. Pracę zespołów zadaniowych organizuje i za jej wyniki odpowiadają przewodniczący kierowanych zespołów.
- Pracownicy wyznaczeni do pracy w zespołach doraźnych oraz członkowie zespołów stałych wyznaczeni do realizacji powierzonych zespołowi zadań, w zakresie tych zadań merytorycznie podlegają przewodniczącemu zespołu, w pozostałym zakresie kierownikowi macierzystej komórki organizacyjnej.
- § 16
- Funkcjonowanie wszystkich komórek organizacyjnych Ośrodka i samodzielnych stanowisk pracy opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału czynności
i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań. - Strukturę organizacyjną Ośrodka określa załącznik nr 1 do regulaminu.
- § 17
Szczegółowe uregulowania dotyczące zagadnień związanych ze świadczeniem pracy obowiązkami pracodawcy i pracownika oraz porządkiem wewnętrznym określa Regulamin Pracy OPS w Swarzędzu.
ROZDZIAŁ IV.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA OŚRODKA
- § 18
- W skład Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą:
- Kierownictwo Ośrodka
- a) Dyrektor
- b) Zastępca Dyrektora
- c) Główny Księgowy
- Sekcja Organizacyjna,
- Sekcja Pomocy Środowiskowej:
- Stanowisko ds. pierwszego kontaktu,
- Zespół ds. pracy socjalnej,
- Zespół ds. świadczeń przyznawanych decyzją,
- Zespół ds. Usług:
- Sekcja Usług Opiekuńczych,
- Dzienny Dom „Senior-WIGOR”:
- Centrum Aktywności Seniora,
- Kluby Młodych Duchem,
- Dzienny Dom Pomocy,
- Poradnictwo specjalistyczne (prawnik, pedagog, psycholog)
- Sekcja Świadczeń i Analiz,
- Sekcja Aktywizacji i Wspierania Rodziny,
- Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego,
- Sekcja Świadczeń Wychowawczych,
- Sekcja Profilaktyki Uzależnień i Animacji Społecznej,
- Sekcja Finansowo – Księgowa,
- Samodzielne stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Uszeregowanie i podporządkowanie jednostek organizacyjnych przedstawia schemat struktury organizacyjnej Ośrodka stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Komórki organizacyjne podporządkowane bezpośrednio Kierownictwu Ośrodka, są komórkami samodzielnymi w realizacji przypisanych im zadań.
- Komórki organizacyjne zobowiązane są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań Ośrodka.
- Komórki organizacyjne tworzone są po uwzględnieniu potrzeby organizacyjnego wyodrębnienia określonego zakresu realizowanych zadań oraz ustalonych kryteriów liczebności obsad.
- Liczbę stanowisk pracy i plan zatrudnienia dla poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Dyrektor Ośrodka.
ROZDZIAŁ V.
STRUKTURA I ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH I STANOWISK PRACY
- § 19
SEKCJA ORGANIZACYJNA
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik Sekcji.
- Kierownik Sekcji podlega służbowo Zastępcy Dyrektora.
- W skład Sekcji Organizacyjnej wchodzą:
- Stanowisko ds. organizacyjnych,
- Stanowisko ds. administracyjno – gospodarczych,
- Stanowisko ds. obsługi sekretariatu,
- Informatyk,
- Kierowca,
- Pracownik gospodarczy.
- Do zadań Sekcji Organizacyjnej należy w szczególności:
- w zakresie organizacji i funkcjonowania Ośrodka:
- prowadzenie spraw dotyczących organizacji i funkcjonowania Ośrodka,
- przygotowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych, regulaminów, instrukcji, wzorów umów dotyczących zadań realizowanych innych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Ośrodka oraz prawa i obowiązki pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie zbioru tych dokumentów w porozumieniu z radcą prawnym oraz właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi,
- nadzorowanie przestrzegania aktów wewnętrznych, stosowania instrukcji kancelaryjnej, rzeczowego wykazu akt oraz współdziałanie i udzielanie instruktażu w tym zakresie komórkom organizacyjnym Ośrodka,
- przygotowywanie upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora Ośrodka oraz wniosków o udzielenie upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz i Rady Miejskiej w Swarzędzu, prowadzenie zbioru tych dokumentów,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych w Ośrodku,
- współudział w tworzeniu polityki bezpieczeństwa informacji,
- prowadzenie spraw związanych z organizacją staży i praktyk w Ośrodku,
- prowadzenie spraw organizacyjnych Dyrektora i Zastępcy Dyrektora,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg, wniosków i listów,
- przygotowywanie sprawozdań, informacji i analiz w zakresie wykonywanych zadań,
- koordynowanie działań związanych z okresową oceną pracowników,
- organizowanie systemu szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowej pracowników Ośrodka,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
- w zakresie spraw pracowniczych:
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników Ośrodka,
- prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów zlecenia i o dzieło,
- prowadzenie ewidencji umów o pracę,
- prowadzenie, aktualizowanie akt osobowych pracowników Ośrodka oraz ich zabezpieczenie,
- prowadzenie i aktualizacja bazy danych pracowników Ośrodka,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy, w tym zwolnień lekarskich, urlopów wypoczynkowych, bezpłatnych, macierzyńskich i wychowawczych pracowników Ośrodka,
- przygotowywanie sprawozdań, analiz i informacji w zakresie wykonywanych zadań;
- w zakresie planowania i zamówień publicznych:
- opracowanie i nadzorowanie realizacji procedury wewnętrznej dotyczącej zamówień,
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i przygotowywaniem postępowań o zamówienie publiczne we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
- opracowywanie sprawozdań dotyczących udzielonych zamówień publicznych;
- w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych:
- prowadzenie spraw związanych z badaniami profilaktycznymi pracowników Ośrodka,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem legitymacji służbowych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
- obsługa techniczno – biurowa konferencji, narad i posiedzeń roboczych,
- planowanie potrzeb i dokonywanie zakupów w zakresie wyposażenia w sprzęt biurowy, urządzenia, materiały biurowe i środki czystości,
- prowadzenie magazynu materiałów biurowych i środków czystości oraz ewidencji wydawania materiałów biurowych i środków czystości,
- zamawianie dostaw wody mineralnej na potrzeby Ośrodka,
- koordynowanie w sposób funkcjonalny pracy stanowisk kierowcy i pracownika gospodarczego celem zapewnienia utrzymania czystości i estetyki pomieszczeń w Ośrodku, sprawnego zabezpieczenia transportu na potrzeby Ośrodka, likwidacji drobnych awarii na terenie Ośrodka,
- zamawianie i ewidencjonowanie pieczątek w Ośrodku,
- prowadzenie spraw związanych z delegacjami służbowymi pracowników Ośrodka
i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie, - współpraca w zakresie organizowania i zapewnienia właściwego poziomu szkoleń bhp oraz innych spraw związanych z przestrzeganiem przepisów oraz zasad bhp w Ośrodku,
- nadzór nad utrzymaniem i eksploatacją samochodów służbowych,
- dbałość o pełną sprawność techniczną samochodów służbowych,
- ewidencja, wypełnianie i rozliczanie kart drogowych,
- przestrzeganie terminów związanych z ubezpieczeniem samochodów służbowych, wykonywania przeglądów gwarancyjnych i technicznych, uczestniczenie przy dokonywanych przez stację obsługi naprawach i przeglądach technicznych samochodu;
- wykonywanie prac pomocniczych w zakresie spraw związanych z wysyłką, segregacją i rejestracją korespondencji Ośrodka, zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
- utrzymywanie porządku, czystości i właściwego stanu sanitarno – higienicznego oraz dbanie o ogólny wygląd pomieszczeń Ośrodka;
- w zakresie obsługi kancelaryjnej Ośrodka:
- obsługa administracyjno – biurowa Dyrektora i Zastępcy Dyrektora,
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji,
- prowadzenie książki wyjść służbowych,
- obsługa telefoniczna Ośrodka,
- obsługa poczty elektronicznej Ośrodka;
- w zakresie obsługi informatycznej Ośrodka:
- dbałość o prawidłowe działanie systemu informatycznego,
- czuwanie nad prawidłowym działaniem sieci komputerowej i telefonicznej /urządzenia aktywne, serwery, okablowanie sieci, łączność/, sprzętu komputerowego i telefonicznego działającego w Ośrodku,
- diagnostyka i konserwowanie maszyn i urządzeń komputerowych i telefonicznych,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie obsługi programów działających w Ośrodku i obsługi Internetu,
- naprawianie błędów i usuwanie awarii w programach działających w Ośrodku,
- usuwanie awarii maszyn i urządzeń komputerowych,
- archiwizacja danych znajdujących się na serwerach Ośrodka,
- aktualizacja programów działających w Ośrodku,
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem obowiązków administratora systemu,
- administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi oraz programami,
- administrowanie serwerem pocztowym,
- prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego oraz licencji oprogramowania,
- współudział w tworzeniu stron internetowych Ośrodka,
- aktualizacja strony internetowej Ośrodka,
- przygotowywanie analiz, zapotrzebowania dotyczącego zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- udział w postępowaniach o zamówienia publiczne dotyczących zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania, przygotowywanie umów na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- przygotowywanie informacji do wieloletniej prognozy finansowej w zakresie planowanych zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- współudział w tworzeniu polityki bezpieczeństwa informacji,
- wykonywanie programów komputerowych na potrzeby Ośrodka,
- nadzór nad bezpieczeństwem przechowywania danych na serwerze oraz na nośnikach elektronicznych,
- przygotowywanie, aktualizacja i wdrażanie dokumentacji wewnętrznej określającej zasady ochrony danych osobowych i współpraca w tym zakresie z inspektorem ochrony danych osobowych,
- współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji.
- § 20
SEKCJA POMOCY ŚRODOWISKOWEJ
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik Sekcji.
- Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad koordynatorem zespołu ds. świadczeń przyznawanych decyzją, koordynatorem zespołu ds. pracy socjalnej i pracownikami socjalnymi wykonującymi zadania w ramach:
- Stanowiska ds. pierwszego kontaktu,
- Zespołu ds. pracy socjalnej,
- Zespołu ds. świadczeń przyznawanych decyzją.
- W Sekcji mogą być tworzone zespoły pracy specjalistycznej ukierunkowane na rozwiązywanie problemów wynikających z diagnozy środowiska lokalnego. Mogą być powoływane również zespoły interdyscyplinarne do rozwiązywania bieżących problemów osób, rodzin lub środowisk lokalnych.
Stanowisko ds. pierwszego kontaktu
Stanowisko ds. pierwszego kontaktu podlega bezpośrednio Kierownikowi Sekcji
i Koordynatorowi zespołu ds. świadczeń przyznawanych decyzją.
Zespół wykonuje zadania w szczególności w następującym zakresie:
- przyjmowanie osób zgłaszających się po raz pierwszy do Ośrodka i kierowanie ich do właściwego Działu/ Zespołu/ Stanowiska po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy,
- udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach pomocy społecznej, organizacji pracy ośrodka pomocy społecznej oraz prawach i uprawnieniach oraz instytucjach właściwych do załatwienia sprawy osoby zgłaszającej się do ośrodka,
- kierowanie do innych jednostek lub instytucji właściwych do załatwienia określonej sprawy,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania
i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin,
w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa, umawianie na spotkania, - przyjmowanie i wydawanie zaświadczeń osobom zainteresowanym w oparciu
o dokumenty i oświadczenia oraz prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń, - podejmowanie wszelkich działań mających na celu dobro klienta, pomoc
w załatwianiu spraw urzędowych, gdy wymaga tego sytuacja, - obsługa SI POMOST.
Zespół ds. pracy socjalnej
Zespół ds. pracy socjalnej podlega bezpośrednio Kierownikowi Sekcji i Koordynatorowi zespołu ds. pracy socjalnej. W skład Zespołu wchodzą pracownicy socjalni, specjaliści pracy socjalnej.
Do obowiązków Zespołu należy w szczególności:
- prowadzenie pracy socjalnej z osobą i/lub rodziną,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
- realizacja zadań w ramach procedury „Niebieskie Karty” w rodzinach doświadczających przemocy,
- kierowanie wniosków do Sądów i Prokuratury,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania
i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa, - współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów, w szczególności poprzez pracę socjalną ze społecznością lokalną (organizowanie społeczności lokalnej),
- organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym oraz różnorodne metody i techniki dostosowane do specyfiki odbiorców,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej poprzez pracę z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji wychowawczej, prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, wnioskowanie do Kierownika o przydzielenie asystenta rodziny, współpraca z asystentem rodziny,
- świadczenie usług poradnictwa prawnego i psychologicznego,
- zawieranie kontraktów socjalnych z osobami lub rodzinami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej celem jej rozwiązania,
- realizacja zadań ośrodka pomocy społecznej z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności zawieranie i realizacja kontraktu socjalnego z uczestnikami zajęć Klubu Integracji Społecznej,
- interwencja kryzysowa,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych, dodatkach mieszkaniowych i świadczeniach wychowawczych oraz wywiady na zlecenie sądów, kuratorów,
- obsługa systemu SI POMOST,
- inicjowanie nowych rozwiązań mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy,
- kierowanie się zasadami etyki zawodowej, dobra osób i rodzin, poszanowania ich godności, prawa tych osób do samostanowienia,
- przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę
i grupę, - podejmowanie wszelkich działań mających na celu dobro klienta, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, gdy wymaga tego sytuacja,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu lokalnych programów pomocy ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, zapobieganiu marginalizacji życia osób, rodzin i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących realizowanych zadań.
Zespół ds. świadczeń przyznawanych decyzją
Zespół ds. świadczeń przyznawanych decyzją podlega bezpośrednio Kierownikowi Sekcji
i Koordynatorowi zespołu ds. świadczeń przyznawanych decyzją.
Zadaniem Zespołu jest głównie pomoc osobom i rodzinom zgłaszającym się do Ośrodka
i potrzebującym pomocy w formie świadczenia przyznawanego decyzją administracyjną.
W skład Zespołu wchodzą pracownicy socjalni.
Zadania Zespołu to w szczególności:
- rozpoznawanie i analiza potrzeb i sytuacji osoby, rodziny i społeczności lokalnej a także zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
- prowadzenie postepowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu ustalenia sytuacji bytowej ubiegających się o pomoc,
- prowadzenie wstępnej pracy socjalnej w rodzinach ubiegających się o pomoc,
- sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących realizowanych zadań,
- udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach pomocy społecznej, organizacji pracy ośrodka pomocy społecznej, prawach i uprawnieniach oraz instytucjach właściwych do załatwienia sprawy osoby zgłaszającej się do Ośrodka,
- przeprowadzanie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie,
- przygotowywanie projektów pism wychodzących dotyczących realizowanej pomocy,
- przyjmowanie i wydawanie zaświadczeń osobom zainteresowanym w oparciu
o dokumenty i oświadczenia oraz prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń, - systematyczne wprowadzanie danych osobowych klientów do programu informatycznego SI POMOST i użytkowanie programu zgodnie z jego przeznaczeniem,
- kompletowanie dokumentacji, sporządzanie pism przewodnich i kierowanie odwołań zgodnie z KPA do organów odwoławczych,
- udzielanie pomocy rzeczowej,
- praca socjalna,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania
i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin,
w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa, - inicjowanie nowych rozwiązań mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy,
- kierowanie się zasadami etyki zawodowej, dobra osób i rodzin, poszanowania ich godności, prawa tych osób do samostanowienia,
- przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę
i grupę, - podejmowanie wszelkich działań mających na celu dobro klienta, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, gdy wymaga tego sytuacja,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu lokalnych programów pomocy ukierunkowanych na podniesienie jakości życia, zapobieganiu marginalizacji życia osób, rodzin i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.
- § 21
ZESPÓŁ DS. USŁUG
- W skład Zespołu ds. Usług wchodzą:
- Sekcja Usług Opiekuńczych,
- Dzienny Dom „Senior-WIGOR”:
- Centrum Aktywności Seniora
- Kluby Młodych Duchem
- Dzienny Dom Pomocy,
- Poradnictwo specjalistyczne (prawnik, pedagog, psycholog)
- Zadaniem Zespołu ds. Usług jest organizowanie, koordynowanie i nadzór nad realizacją usług.
- Bezpośredni nadzór nad działalnością Zespołu ds. Usług sprawuje Zastępca Dyrektora we współpracy z Kierownikami Sekcji i jednostek.
Sekcja Usług Opiekuńczych
- Pracą Sekcji kieruje Kierownik, który organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań.
- Kierownik Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą opiekunów, pomocy sąsiedzkich, asystentów i innych specjalistów.
- Usługi świadczone w ramach Sekcji to szczególnie usługi interwencyjne.
- Do zadań Sekcji Usług Opiekuńczych należy:
- organizowanie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania:
- pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
- usługi pielęgnacyjne i rehabilitacyjne,
- usługi specjalistyczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- organizacja rehabilitacji środowiskowej zgodnie z zaleceniami lekarskimi,
- zapewnienie prawidłowego wykonywania usług opiekuńczych i rehabilitacji zgodnie
z potrzebami osób objętych tymi formami pomocy, - współpraca z rodziną i najbliższym środowiskiem osób objętych pomocą w celu poprawy ich funkcjonowania w miejscu zamieszkania,
- współpraca z pracownikami socjalnymi, lekarzami, pielęgniarkami rodzinnymi oraz specjalistycznymi, a także z innymi instytucjami i organizacjami społecznymi,
- współuczestniczenie w ostatecznym przygotowaniu decyzji administracyjnej
o przyznaniu bądź odmowie przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych, - sporządzanie i przekazywanie do Sekcji Finansowo – Księgowej list zawierających odpłatności za usługi opiekuńcze.
- comiesięczne rozliczanie usług opiekuńczych,
- uczestniczenie w tworzeniu standardów mających na celu podniesienie jakości pomocy usługowej,
- przeprowadzanie kontroli podmiotów realizujących pomoc usługową,
- weryfikacja kompletności dokumentacji osób ubiegających się o umieszczenie w domu pomocy społecznej,
- prowadzenie poradnictwa dla osób ubiegających się o umieszczenie w domach pomocy społecznej,
- prowadzenie list osób oczekujących na umieszczenie w domach pomocy społecznej, bieżąca współpraca z domami pomocy społecznej i powiatowymi centrami pomocy rodzinie na terenie Polski w sprawie kierowania i umieszczania osób w domach pomocy społecznej,
- prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w sprawach ustalenia lub zmiany opłat za pobyt w domu pomocy społecznej,
- prowadzenie akt podopiecznych zawierających dane o świadczeniach i udzielonej pomocy,
- sporządzanie sprawozdawczości i analiz dotyczących realizowanych zadań,
- koordynowanie i rozliczanie usług świadczonych w ramach projektów WRPO współfinansowanych z EFS oraz w ramach programów finansowanych przez MRPiPS.
Dzienny Dom „Senior – WIGOR”
- Pracą Dziennego Domu „Senior – WIGOR” kieruje Kierownik.
- Wszyscy pracownicy zatrudnieni w Dziennym Domu „Senior – WIGOR” podlegają bezpośrednio Kierownikowi.
- Kierownik Dziennego Domu „Senior – WIGOR” podlega bezpośrednio Zastępcy Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Usługi świadczone w Dziennym Domu „Senior – WIGOR”, to usługi profilaktyczne
i aktywizujące. - Do zadań Dziennego Domu „Senior – WIGOR” należy:
- organizowanie i zapewnianie usług w Dziennym Domu „Senior – WIGOR”,
- prowadzenie postępowania administracyjnego związanego z kierowaniem do Dziennego Domu „Senior – WIGOR” oraz ustalaniem odpłatności za korzystanie z jego usług,
- organizowanie różnych form wypoczynku i rekreacji oraz rozwijanie zainteresowań,
- informowanie klientów, osób zainteresowanych i przedstawicieli środowiska lokalnego o dostępnych formach pomocy i zasadach ich przyznawania,
- sporządzanie planów pracy, analiz i sprawozdań merytorycznych,
- współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi OPS,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji.
Centrum Aktywności Seniora i Kluby Młodych Duchem
Do głównych zadań ww. jednostek należy:
- organizowanie działań na rzecz budowania spójnego systemu wsparcia dla seniorów,
- animowanie działań i współpraca w obszarze profilaktycznych działań na rzecz seniorów,
- umożliwienie twórczego kreatywnego rozwijania pasji, talentów i zainteresowań seniorów,
- budowanie klimatu integracji wokół seniorów, zapobieganie przejawom wykluczenia społecznego,
- upowszechnianie informacji w zakresie funkcjonujących form wparcia seniorów.
Dzienny Dom Pomocy
- Pracą Dziennego Domu Pomocy kieruje Zastępca Dyrektora.
- Wszyscy pracownicy zatrudnieni w Dziennym Domu Pomocy podlegają bezpośrednio Zastępcy Dyrektora.
- Usługi świadczone w Dziennym Domu Pomocy, to usługi profilaktyczne
i aktywizujące. - Do zadań Dziennego Domu Pomocy należy:
- organizowanie i zapewnianie usług w Dziennym Domu Pomocy,
- prowadzenie postępowania administracyjnego związanego z kierowaniem do Dziennego Domu Pomocy oraz ustalaniem odpłatności za korzystanie z jego usług,
- organizowanie różnych form wypoczynku i rekreacji oraz rozwijanie zainteresowań,
- informowanie klientów, osób zainteresowanych i przedstawicieli środowiska lokalnego o dostępnych formach pomocy i zasadach ich przyznawania,
- sporządzanie planów pracy, analiz i sprawozdań merytorycznych,
- współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji.
Poradnictwo specjalistyczne
- udzielanie indywidualnych konsultacji psychologicznych, pedagogicznych i prawnych osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym,
- prowadzenie spotkań edukacyjnych i profilaktycznych dla osób i rodzin z trudnościami – pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, szkolnych i osobistych,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie podejmowanych działań.
- § 22
SEKCJA ŚWIADCZEŃ I ANALIZ
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik.
- Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad stanowiskiem ds. realizacji świadczeń pomocy społecznej, dodatków mieszkaniowych, stypendiów i zasiłków szkolnych.
- Do zadań Sekcji należy:
- wykonywanie czynności w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych
w sprawach świadczeń pomocy społecznej oraz prowadzenie spraw związanych
z wierzytelnościami z tytułu udzielonych świadczeń, - przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń dla klientów Ośrodka,
- prowadzenie rejestrów i ewidencji świadczeniobiorców oraz ewidencji spraw prowadzonych przez pracowników Sekcji,
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej zgłoszeń do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych klientów Ośrodka i dokumentacji dotyczącej odprowadzonych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od przyznawanych świadczeń,
- przygotowanie dokumentacji związanej z realizacją świadczeń i list płatniczych zleceń, skierowań oraz ustalanie terminów wypłat środków,
- prowadzenie rozliczeń świadczeń realizowanych w formie zakupów w tym zakupu posiłków,
- realizacja świadczeń pomocy społecznej w formie niepieniężnej we współpracy z PKPS, funduszu wodociągowego, zbiórki żywności i inne formy,
- prowadzenie spraw związanych z archiwizacją dokumentów w Ośrodku,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu pomocy społecznej,
- gromadzenie danych statystycznych do przeprowadzenia analizy w zakresie planowanej i udzielonej pomocy.
- wykonywanie czynności w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych następuje poprzez:
- wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
- prowadzenie rejestrów świadczeń udzielanych na podstawie w/w ustawy,
- przygotowywanie projektów decyzji w sprawach dodatków mieszkaniowych,
- sporządzanie list wypłat i przelewów,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających i sprawdzających wobec osób korzystających
z dodatków mieszkaniowych, - sporządzanie sprawozdań, analiz i szacowanie potrzeb finansowych w zakresie dodatków mieszkaniowych,
- prowadzenie procedur egzekwowania nienależnie pobranych dodatków mieszkaniowych.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty następuje poprzez:
- przyjmowanie wniosków o stypendium i zasiłek szkolny,
- prowadzenie rejestrów świadczeń udzielanych na podstawie w/w ustawy,
- przygotowywanie projektów decyzji w sprawach stypendiów i zasiłków szkolnych,
- sporządzanie list wypłat i przelewów,
- sporządzanie sprawozdań, analiz i szacowanie potrzeb finansowych w zakresie stypendiów i zasiłków szkolnych.
- § 23
SEKCJA AKTYWIZACJI I WSPIERANIA RODZINY
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik Sekcji.
- Kierownik Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad specjalistami pracy z rodziną, specjalistami reintegracji zawodowej i koordynatorem ds. asysty rodzinnej.
- Do zadań Sekcji należy:
- wspieranie jednostek i rodzin w sytuacjach kryzysowych, podejmowanie inicjatyw ukierunkowanych na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu ze szczególnym uwzględnieniem poradnictwa psychologicznego i mediacji,
- udzielanie specjalistycznego poradnictwa socjalnego i psychologicznego szczególnie jednostkom i rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym,
- współpraca i współdziałanie z innymi pracownikami socjalnymi na rzecz współorganizowania pomocy osobom i rodzinom,
- prowadzenie spraw związanych z rozwiązywaniem problemów przemocy – Niebieska Karta
- prowadzenie obsługi organizacyjno – technicznej zespołu interdyscyplinarnego,
- monitorowanie i realizacja Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
- inicjowanie powstawania oraz konstruowanie, monitorowanie i ewaluowanie programów celowych dla rozwiązywania problemów społecznych,
- wdrażanie i monitorowanie rozwiązań organizacyjnych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- opracowywanie, realizacja i ewidencja programów i projektów socjalnych,
- prowadzenie pracy socjalnej z osobami i rodzinami w celu wzmocnienia ich aktywności i samodzielności, w tym stosowanie narzędzi aktywizacyjnych, a w szczególności kontraktu socjalnego,
- inicjowanie i podejmowanie działań służących wzmacnianiu potencjału społeczności lokalnej poprzez zwiększanie uczestnictwa jednostek i grup w rozwiązywaniu własnych problemów,
- inicjowanie sposobów rozwiązywania problemów społecznych w rejonie działania
i prowadzenie pracy socjalnej ze społecznością lokalną, - nawiązywanie współpracy i wypracowywanie form współdziałania z instytucjami
i organizacjami społecznymi zajmującymi się rozwiązywaniem problemów społecznych i przemocą w rodzinie, - reintegracja społeczna i zawodowa realizowana w formie Klubu Integracji Społecznej,
- aktywizacja zawodowa i poradnictwo w formie Gminnego Centrum Informacji,
- organizacja i koordynacja prac społecznie użytecznych we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,
- rozwijanie nowych form i metod pracy socjalnej,
- realizacja projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i innych – opracowywanie i wdrażanie niezbędnych standardów i procedur, koordynacja działań przewidzianych w projekcie, zarządzanie zespołem realizującym projekt, monitorowanie i prowadzenie bieżącej oceny, dokumentowanie rezultatów, przygotowywanie i rozliczanie wniosków o płatność,
- prowadzenie stosownej dokumentacji i przygotowywanie sprawozdań.
Zespół ds. Asysty Rodzinnej
Pracą zespołu kieruje koordynator. Koordynator podlega Kierownikowi Sekcji Aktywizacji
i Wspierania Rodziny. Koordynator sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą asystentów rodziny.
Do zadań Zespołu należy:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z rodziną,
- bezpośrednia praca w środowisku rodzinnymi,
- wspieranie rodziny w rozwiązywaniu różnorodnych problemów,
- współpraca z instytucjami oraz innymi podmiotami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi itp.,
- inspirowanie i wspieranie aktywności społecznej rodziców i propagowanie pozytywnych wzorców funkcjonowania społecznego,
- współpraca z innymi pracownikami, szczególnie pracownikami socjalnymi oraz zespołem interdyscyplinarnym i grupami roboczymi,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinach,
- monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i wskazywanie rodzinie rezultatów własnych osiągnięć, budowanie aktywnej postawy rodzin,
- wykonywanie sprawozdań i analiz oraz przygotowywanie niezbędnych informacji
z zakresu realizowanych zadań. - § 24
SEKCJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH I FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik.
- Kierownik Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad stanowiskami do spraw świadczeń rodzinnych i stanowiskiem ds. funduszu alimentacyjnego i dłużników alimentacyjnych.
- Do zadań Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego i Postępowania wobec Dłużników Alimentacyjnych należy:
- sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie postępowań w sprawie przyznania i wypłacania świadczeń rodzinnych:
- przyjmowanie, analizowanie i weryfikowanie wniosków oraz ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń,
- prowadzenie postępowań w sprawie przyznania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego:
- przyjmowanie przekazywanych przez komorników sądowych wniosków o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, weryfikowanie i uzupełnianie
o niezbędną dokumentację, - przygotowywanie decyzji administracyjnych i przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- przekazywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego właściwemu komornikowi sądowemu,
- prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych:
- współdziałanie z komornikami sądowymi w sprawie skuteczności egzekucji świadczeń alimentacyjnych,
- informowanie sądów o działaniach komorników sądowych prowadzących postępowanie egzekucyjne,
- występowanie do właściwych ośrodków pomocy społecznej o przeprowadzenie wywiadów środowiskowych u dłużników alimentacyjnych,
- przekazywanie komornikom sądowym informacji istotnych dla skuteczności egzekucji,
- uzyskiwanie i przekazywanie informacji dłużnikom alimentacyjnym o możliwości aktywizacji zawodowej, a w przypadku braku takiej możliwości wystąpienie
z wnioskiem o skierowanie do prac publicznych, - przygotowywanie wniosków o ściganie dłużników alimentacyjnych, uniemożliwiających przeprowadzenie wywiadu środowiskowego lub uchylających się od podjęcia pracy, za przestępstwo niealimentacji określone w przepisach Kodeksu karnego oraz wystąpienie o zatrzymanie prawa jazdy,
- przygotowywanie wniosków o wytoczenia powództwa przeciwko osobom zobowiązanym w dalszej kolejności na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego
i opiekuńczego,- sporządzanie i przekazywanie do Sekcji Finansowo-Księgowej list wypłat i przelewów świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- dokonywanie analizy realizacji zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- przygotowywanie informacji do Krajowego Rejestru Długów,
- sporządzanie i przekazywanie sprawozdawczości w wymaganych przepisami formach,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi OPS.
- § 25
SEKCJA ŚWIADCZEŃ WYCHOWAWCZYCH
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik.
- Kierownik Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad stanowiskami do spraw obsługi klientów i stanowiskami ds. świadczeń wychowawczych i świadczenia dobry start.
- Do zadań Sekcji Świadczeń Wychowawczych należy:
- sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie świadczeń wychowawczych,
- prowadzenie postępowań w sprawie przyznania i wypłacania świadczeń wychowawczych:
- przyjmowanie, analizowanie i weryfikowanie wniosków oraz ustalanie prawa do świadczeń wychowawczych oraz świadczenia dobry start,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń,
- sporządzanie i przekazywanie do Sekcji Finansowo-Księgowej list wypłat i przelewów świadczeń wychowawczych i świadczenia dobry start,
- dokonywanie analizy realizacji zadań z zakresu świadczeń wychowawczych
i świadczenia dobry start, - sporządzanie i przekazywanie sprawozdawczości w wymaganych przepisami formach,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi OPS.
- § 24
SEKCJA PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I ANIMACJI SPOŁECZNEJ
- Pracą Sekcji kieruje, organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik.
- Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad stanowiskami specjalistów ds. pracy z rodziną oraz stanowiskiem pracownika socjalnego ds. uzależnień, pracowników socjalnych – organizatorów społeczności lokalnej, a także innymi zatrudnionymi specjalistami.
- Do zadań Sekcji Uzależnień i Animacji Społecznej należy:
- udzielanie porad i informacji o możliwości korzystania z pomocy wyspecjalizowanych placówek,
- konsultacje dla osób i rodzin z problemem alkoholowym i innymi uzależnieniami,
- konsultacje sytuacji prawnej klientów Ośrodka, zwłaszcza osób z zaburzeniami psychicznymi, niezdolnych do samodzielnego funkcjonowania, zagrażających zdrowiu i życiu własnemu lub innych osób,
- wnioskowanie o skierowanie na leczenie odwykowe,
- nadzorowanie prowadzonych programów psychoterapii dla osób uzależnionych
i współuzależnionych, - inicjowanie i nadzorowanie prowadzenia grup wsparcia dla osób uzależnionych
i współuzależnionych, - współpraca z Gminna Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- tworzenie Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii,
- konsultacje dla osób i rodzin ze zdiagnozowanym problemem przemocy domowej,
- prowadzenie grup terapeutycznych i psychoedukacyjnych dla ofiar przemocy domowej,
- uczestnictwo w programach i kampaniach na rzecz przeciwdziałania alkoholizmowi
i innym uzależnieniom, - tworzenie świetlic socjoterapeutycznych i środowiskowych oraz nadzór nad ich pracą,
- koordynacja pracy Klubów Rozwoju Osobowości i Działań Twórczych w szkołach,
- współudział w organizowaniu szkoleń profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i różnych grup zawodowych,
- szerzenie idei wolontariatu oraz realizacja projektu związanego z wolontariatem europejskim,
- prowadzenie diagnozy lokalnych problemów z zasobów w sferze rozwiązywania problemów uzależnień w środowisku lokalnym,
- opracowywanie strategii, programów i projektów związanych z rozwiązywaniem problemów społecznych i animacji społecznej,
- zbieranie i gromadzenie informacji o krajowych i zagranicznych programach finansowo wspierających przedsięwzięcia z zakresu problemów społecznych i aktywności społecznej,
- rozwijanie nowych form i metod pracy socjalnej ze szczególnym uwzględnieniem organizowania społeczności lokalnej,
- badanie oraz analiza potrzeb i problemów społeczności lokalnej,
- prowadzenie działań na rzecz społeczności w oparciu o projekty i programy,
- prowadzenie dokumentacji oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji zadań.
Zakres zadań organizatorów społeczności lokalnej:
- analiza zasobów i potrzeb w społeczności lokalnej,
- aktywny udział w pracach koncepcyjnych Ośrodka Pomocy Społecznej, przygotowywanie i realizacja projektów,
- poszukiwanie partnerów i sprzymierzeńców do realizacji zadań,
- prowadzenie metodą OSL procesu uaktywniania społeczności lokalnej,
- organizowanie i moderowanie grup zadaniowych powołanych do realizacji zadań,
- współpraca z liderami społeczności lokalnej i budowanie lokalnych koalicji,
- wspieranie inicjatyw mieszkańców,
- planowanie i organizowanie różnych działań i projektów z mieszkańcami,
- wspieranie mieszkańców w tworzeniu wspólnot, wzmacnianiu więzi oraz działań zmierzających do poprawy warunków życia,
- mobilizowanie mieszkańców do działania poprzez:
- inicjowanie i wspieranie grup samopomocowych i działań obywatelskich,
- promowanie i prowadzenie działań wolontarystycznych,
- organizowanie Klubów Samopomocy,
- inicjowanie lokalnych wydarzeń i akcji,
- organizowanie kampanii na rzecz poprawy jakości życia.
- § 25
SEKCJA FINANSOWO – KSIĘGOWA
- Pracą Sekcji kieruje organizuje i sprawuje bieżącą kontrolę realizacji zadań Kierownik.
- Kierownik Sekcji podlega służbowo Głównemu Księgowemu.
- Kierownik Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad stanowiskami inspektorów i referenta ds. księgowości oraz stanowiskiem kasjera.
- Do zadań Sekcji Finansowo – Księgowej należy:
- prowadzenie obsługi finansowej Ośrodka w zakresie dochodów i wydatków budżetowych,
- prowadzenie ewidencji wydatków i dochodów Ośrodka,
- prowadzenie kont,
- prowadzenie ewidencji rachunków pomocniczych,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących środków trwałych,
- sporządzanie rocznego bilansu potrzeb Ośrodka,
- sporządzanie przelewów środków budżetowych,
- rozliczanie inwentaryzacji i składników majątkowych,
- obsługa kasowa i finansowo-księgowa dochodów i wydatków,
- prawidłowe i terminowe dochodzenie roszczeń i ściąganie należności,
- zapewnianie skutecznej ochrony mienia i terminowe rozliczanie osób odpowiedzialnych za to mienie,
- sporządzanie przy współpracy ze stanowiskiem ds. organizacyjnych i stanowiskiem
ds. kadrowo – administracyjnych sprawozdań z zatrudnienia i wynagrodzeń, - sporządzanie list płac i obliczanie zasiłków z tytułu ubezpieczenia społecznego dla pracowników Ośrodka, prowadzenie spraw związanych z wypłatą zasiłków, okresowych, opiekuńczych, macierzyńskich, przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- sporządzanie deklaracji ubezpieczeń społecznych oraz deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych,
- naliczanie i odprowadzanie składek ZUS oraz podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia oraz umowy o dzieło), przygotowywanie wniosków emerytalno-rentowych w zakresie wynagrodzeń dla ZUS
w odniesieniu do pracowników Ośrodka, - prowadzenie samokontroli wewnętrznej z zakresu rachunkowości i finansów,
- opracowywanie projektu budżetu Ośrodka,
- opracowywanie układu wykonawczego budżetu i jego bieżąca aktualizacja,
- sporządzanie miesięcznych sprawozdań z wykonania wydatków i dochodów budżetowych oraz półrocznych i rocznych informacji i sprawozdań z wykonania budżetu Ośrodka,
- współudział w formułowaniu wniosków o środki finansowe i planowanie zabezpieczenia ich rozwiązania,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami grupowymi pracowników,
- prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem delegacji służbowych pracowników,
- prowadzenie analiz dotyczących wydatkowania środków zgodnie z planem finansowym,
- sporządzanie sprawozdań o stanie mienia Ośrodka i innych wynikających z przepisów prawa.
- § 26
Samodzielne stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy – podlega bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka.
Do zadań należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp,
- dokonywanie okresowych ocen i analiz stanu bhp i ppoż. oraz sporządzanie w tym zakresie stosownej dokumentacji,
- występowanie do pracodawcy z wnioskami dotyczącymi zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy, stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bhp,
- prowadzenie rejestru wypadków przy pracy,
- przeprowadzanie i aktualizowanie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy oraz zapoznawanie pracowników z jej wynikiem,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz prowadzenie dokumentacji postępowań powypadkowych i odszkodowawczych pracowników,
- współpraca z instytucjami sprawującymi nadzór w zakresie bhp i ppoż. oraz nadzór nad realizacją wydawanych przez nie zaleceń i postanowień,
- opracowywanie programów i przeprowadzanie szkoleń wstępnych i okresowych pracowników w zakresie obowiązujących przepisów bhp i ppoż. oraz prowadzenie związanej z tym dokumentacji,
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa pracy oraz wprowadzanie ich w życie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- nadzór w zakresie bhp nad pracownikami oraz doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bhp.
ROZDZIAŁ VI.
DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA
- § 27
- W Ośrodku funkcjonuje system kontroli zarządczej oparty na standardach kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
- System kontroli zarządczej obejmuje kontrolę wewnętrzną wszystkich stanowisk pracy.
- Kontrolę wewnętrzną wykonują Zastępca Dyrektora, kierownicy działów, sekcji i zespołów jako kontrolę funkcjonalną. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do prowadzenia samokontroli na stanowiskach pracy.
- Zakres zadań kontrolnych dla poszczególnych pracowników określają zakresy czynności.
- § 28
Działalność kontrolna prowadzona jest w formie kontroli planowych i doraźnych. Ze względu na zakres przedmiotowy prowadzi się kontrole:
- kompleksowe – obejmujące całokształt działalności komórek organizacyjnych,
- problemowe – oceniające wykonanie wybranych zagadnień,
- sprawdzające – oceniające wykonanie zadań wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i wydawanych zaleceń.
ROZDZIAŁ VII.
ZASADY PODPISYWANIA PISM
- § 29
- Prawo do podpisywania pism posiada w pełnym zakresie Dyrektor.
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są pisma:
- w sprawach należących do Dyrektora zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym
i Regulaminem Pracy oraz Regulaminem wynagradzania pracowników Ośrodka, - w sprawach należących do właściwości Dyrektora zgodnie z dokonanym podziałem zadań między Dyrektorem a Zastępcą Dyrektora,
- w sprawach każdorazowo zastrzeżonych do podpisu Dyrektora.
- Do Zastępcy Dyrektora należy:
- wstępna aprobata pism należących do właściwości Dyrektora, w sprawach każdorazowo dla niego zastrzeżonych, a związanych z zakresem zadań należących do Zastępcy Dyrektora,
- podpisywanie pism w sprawach powierzonych Zastępcy Dyrektora w ramach wykonywanego przez niego nadzoru nad podległymi komórkami organizacyjnymi.
- Do Kierowników sekcji i zespołów należy:
- wstępna aprobata pism w sprawach zastrzeżonych dla Dyrektora oraz należących do właściwości Dyrektora lub Zastępcy Dyrektora, a związanych z zakresem działania kierowanej komórki organizacyjnej,
- podpisywanie pism należących do zakresu działania kierowanych komórek organizacyjnych, z wyłączeniem pism zastrzeżonych dla Dyrektora oraz Zastępcy Dyrektora.
- Prawo do podpisywania pism posiadają inni pracownicy upoważnieni przez Dyrektora.
- W przypadku nieobecności Dyrektora prawo do podpisywania pism w sprawach należących do właściwości Dyrektora posiada upoważniony przez niego Zastępca.
- Prawo do podpisu Głównego Księgowego regulują odrębne przepisy.
- Przygotowane projekty pism winny być opatrzone inicjałami pracownika redagującego.
ROZDZIAŁ VIII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- § 30
- Szczegółowe czynności kancelaryjne i obieg dokumentów określa instrukcja kancelaryjna.
- Ośrodek Pomocy Społecznej przy oznaczaniu spraw używa skrótu „OPS”.
- Dla zapewnienia jednolitego oznaczenia akt ustala się dla poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka następujące symbole:
- Sekcja Świadczeń i Analiz – PS, DM; ST;
- Sekcja Pomocy Środowiskowej – PŚ;
- Sekcja Aktywizacji i Wspierania Rodziny – SAiWR;
- Sekcja Usług Opiekuńczych – ZU/SUO;
- Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego – SR, FA;
- Sekcja Profilaktyki Uzależnień i Animacji Społecznej – SPUiAS;
- Sekcja Finansowo – Księgowa – FK;
- Dzienny Dom „Senior – WIGOR” – ZU/DDS-W;
- Dzienny Dom Pomocy – ZU/DDP;
- Sprawy organizacyjne – OR;
- Sprawy kadrowe – K;
- Sekcja Świadczeń Wychowawczych – SW
- Samodzielne stanowisko ds. bhp – B.
§ 31
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie właściwe przepisy prawa
w tym ustaw, o których mowa w statucie Ośrodka.